Penerapan Model Pembelajaran Interaktif Berbasis Konsep Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Kognitif Fisika Siswa
DOI:
https://doi.org/10.29303/jppfi.v2i1.48Abstract
The results of learning physics class X.C students at SMAN 1 Kediri are still low. One of the learning models that can increase the learning outcomes of students of class X.C physics is the Concept-Based Interactive Learning Model. This study aims to improve the results of learning physics class X.C students at SMAN 1 Kediri in the academic year 2015/2016 on Dynamic Electricity learning through the application of Concept-Based Interactive Learning Model. The type of research used is Classroom Action Research which is carried out in two cycles. Each cycle includes the stages of planning, implementing, observing and evaluating, and reflecting. The results showed that the mean value of students which is the result of learning in this study, the results in cycle I and cycle II are 72.95 and 79.10 respectively, with classical completeness sequences of 63.63 and 86.36%. Looking at the overall results of the study, it can be concluded that the application of the Concept-Based Interactive Learning Model can increase the learning outcomes of students of class X.C physics at SMAN 1 Kediri in the academic year 2015/2016 on the subject of Dynamic Electricity.References
Abdullah., Mahardika, I. K., dan Prihandono, T. 2013. Penerapan Model Pembelajaran Interaktif Berbasis Konsep untuk Meningkatkan Kemampuan Representasi Verbal, Matematik, dan Gambar Fisika Siswa Kelas VIII-A MTsN 1 Jember Tahun Pelajaran 2012/2013. Jurnal Pendidikan Fisika. 2 (3): 272-277.
Achyanadia, S. 2010. Penerapan Model Pembelajaran Interaktif Berbasis Konsep dalam Pelajaran Fisika SMP untuk Meningkatkan Penguasaan Konsep dan Oral Activities Siswa. Skripsi Sarjana pada FPMIPA UPI. Tidak Diterbitkan.
Aqib, Z. 2014. Penelitian Tindakan Kelas untuk Guru. Bandung: Yrama Widya.
Arikunto, S. 2009. Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.
Badan Standar Nasional Pendidikan (BSNP). 2006. Standar Isi untuk Satuan Pendidikan Dasar dan Menengah. Jakarta: Pusat Kurikulum dan Perbukuan.
Djamarah, B.S. 2008. Psikologi Belajar. Jakarta: Rineka Cipta.
____. 2012. Prestasi Belajar dan Kompetensi Guru. Surabaya: Usaha Nasional.
Fajrian., Pasaribu, M., dan Nurjannah. 2009. Pengaruh Model Pembelajaran Berbasis Masalah Menggunakan Alat Sederhana Terhadap Pemahaman Konsep Zat pada Siswa Kelas VII SMP Negeri I Sindue Tobata. Jurnal Pendidikan Fisika Tadulako (JPFT). 2 (2): 52.
Fathurrohman, M., dan Sulistyorini. 2012. Belajar dan Pembelajaran: Meningkatkan Mutu Pembelajaran Sesuai Standar Nasional. Yogyakarta: Teras.
Hamalik, O. 2013. Proses Belajar Mengajar. Bandung: Sinar Baru Algensindo.
Hartono, R. 2014. Ragam Model Mengajar yang Mudah Diterima Murid. Jogjakarta: Diva Press.
Isjoni. 2011. Cooperative Learning: Efektivitas Pembelajaran Kelompok. Bandung: Alfabeta.
Jufri, A. W. 2010. Belajar dan Pembelajaran Sains. Mataram: Arga Puji Press.
Komara, E. 2014. Belajar dan Pembelajaran Interaktif. Bandung: PT. Refika Aditama
Setyosari, P. 2013. Metode Penelitian Pendidikan dan Pengembangan. Jakarta: Kencana Prenadamedia Group.