Penerapan Model Project Based Leraning Melalui Lesson Study dalam Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Peserta Didik
DOI:
https://doi.org/10.29303/goescienceed.v4i2.268Abstract
This research was conducted because there was still a low level of critical thinking skills of students in learning Physics. The purpose of this study was to see the improvement of students' critical thinking skills through the application of project-based learning model. The subject of the research is class XI MIPA 2 at SMAN 3 Selong which consists of 18 students. The instruments in this study consisted of observation sheets, student worksheets, and critical thinking skills test sheets. From the results of the study it was found that the critical thinking skills of students showed an increase in each cycle with the application of the Project Based Learning model. Thus it was concluded that this Classroom Action Research was categorized as reaching the target in the second cycle.References
Amin, M. (2021). Upaya Meningkatkan Kemampuan Bertanya Siswa dengan Pola Berjenjang dalam Pembelajaran PPKN di Kelas X IPA 3 SMA Negeri 2 Dompu Tahun Pembelajaran 2019/2020. Ainara Journal (Jurnal Penelitian dan PKM Bidang Ilmu Pendidikan). 2 (1) : 1 – 7.
Darwis, N. A., Ali, M. S., & Helmi, H. (2020). Kemampuan Berpikir Kritis Ditinjau dari Minat Belajar Fisika, Kepercayaan Diri, dan Kecerdasan Emosional Peserta Didik Kelas X MIA SMA Negeri 1 Gowa. Prosiding Seminar Nasional Fisika PPs UNM. 2 : 120-123.
Firdaus, A., Nisa, L. C., Nadhifah, N. (2019). Kemampuan Berpikir Kritis Siswa pada Materi Barisan dan Deret Berdasarkan Gaya Berpikir. Kreano. 10 (1) : 68 – 77.
Fitriani, R., Surahman, E.m & Azzahra, I. (2019). Implementasi Pembelajaran Berbasis Proyek untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa. Quagga : Jurnal Pendidikan dan Biologi. 11 (1) : 6-11.
Kristanti, Y. D., Subiki, S., & Handayani, R. D. (2016). Model Pembelajaran Berbasis Proyek (Project Based Learning) pada Pembelajaran Fisika di SMA. Jurnal Pembelajaran Fisika. 5 (2) : 122 – 128.
Kurniasari, R. (2021). Meningkatkan Berpikir Kritis Siswa Melalui Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri Sosial. IRJE : Indonesian Research Journal on Education. 1 (3) : 148 – 155.
Mahanal, S., Darmawan, E., Corebima, A. D., & Zubaidah, S. (2010). Pengaruh Pembelajaran Project Based Learning (PjBL) pada Materi Ekosistem terhadap Sikap dan Hasil Belajar Siswa SMAN 2 Malang. Bioedukasi. 1 (1) : 1 – 11.
Purba, A. A., Sitanggang, A. Y. S., Panjaitan, J., Tampubolon, R. (2023). Penerapan Project Based Learning (PjBL) Berbantuan Media Pembelajaran untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis Siswa Kelas X SMA Swasta Pamasta Tanjung Morawa 2022. Jurnal Penelitian Fisikawan. 6 (1) :1-14.
Rati, N. W., Kusmaryatni, N., & Rediani, N. (2017). Model Pembelajran Berbasis Proyek, Kreativitas dan Hasil Mahasiswa. Jurnal Pendidikan Indonesia. 6 (1) : 60 – 71.
Risky, M. M. A., & Liana, C. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran Project Based Learning Terhadap Minat Belajar Siswa Jenjang Sekolah Menengah Atas Se-Kecamatan Mojoagung. Avatara : e-Journal Pendidikan Sejarah, 12 (1) : 1 - 9.
Triandini, W., Kosim, K., & Gunada, I. W. (2021). Pengembangan Modul Fisika Berbasis Guided Inquiry untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Peserta Didik. ORBITA. 7 (1) : 90 – 97.
Yulianto, A., Fatchan, A., & Astina, I. K. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Project Based Learning Berbasis Lesson Study untuk Meningkatkan Keaktifan Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan. 2 (3). 448 – 453.