Pengembangan Perangkat Pembelajaran Pada Materi Usaha dan Energi Berbasis Project Based Learning
DOI:
https://doi.org/10.29303/goescienceedu.v2i2.128Keywords:
Learning Devices, Project Based Learning ModelAbstract
Â
This study aimed to develop learning tools on business and energy materials based on project based learning models that are suitable for use in learning. This research was a development research by 4Ddevelopment model design consisting of 4 stages, namely: define; design, develop, and disseminate. This research was only up to the stage of development. Based on the results of validation by experts, the development of learning tools in this study was valid. The percentage of validity was 87.5% on the syllabus; 87.5% on the lesson plan implementation; and 82.5% on student worksheets. Based on the results, the development of learning tools in this study is feasible to use with revisions to the student worksheet because it has quite valid criteria.
References
Devi, P. K., Sofiraeni, R., & Khairuddin, K. (2009). Pengembangan perangkat pembelajaran untuk guru SMP. Pusat Pengembangan Dan Pemberdayaan Pendidik Dan Tenaga Kependidikan Ilmu Pengetahuan Alam, 69. Retrieved from: https://mgmpmatsatapmalang.files.wordpress.com/2012/07/pengembanganperangkatsmp.pdf
Doppelt, Y. (2005). Assessment of project-based learning in a Mechatronics context. Journal of Technology Education, 16(2), 7–24. https://doi.org/10.21061/jte.v16i2.a.1
Haryati, S., (2012). Research and Development (R&D) sebagai salah satu model penelitian dalam bidang pendidikan. Majalah Ilmiah Dinamika, 37(1), p.15.
Kanginan, M. (2013). Fisika Untuk SMA/MA Kelas XI. Jakarta: Erlangga.
Kurniaman, O. and Noviana, E., (2017). Penerapan Kurikulum 2013 dalam meningkatkan keterampilan, sikap, dan pengetahuan. Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 6(2). 389-396.
Rahayu, N. M. S., Sadia, I. W., & Pujani, N. M. (2018). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Fisika SMK dengan Setting Project Based Learning ( PjBL ) untuk Mengembangkan Soft Skill Siswa. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran IPA Indonesia, 8(2), 81–89.
Sahidu, C. (2017). Program Pembelajaran Fisika (P3F). Mataram:Arga Puji Press.
Setyosari, P. (2013). Metode Penelitian Pendidikan dan Pengembangan. Jakarta: Kencana Prenada media Group.
Siwa, I. B., Muderawan, I W., & Tika, I N. (2013). Pengaruh pembelajaran berbasis proyek dalam pembelajaran kimia terhadap keterampilan proses sains ditinjau dari gaya kognitif siswa. E-Journal Program Pascasarjana Universitas Pendidikan Ganesha, 3(1): 1-13.
Sudewi, N L., Suharsono, & Kirna. (2013). Penerapan model pembelajaran berbasis proyek untuk meningkatkan kemampuan berfikir kritis pada siswa kelas X multimedia 3 SMK negeri 1 sukasada. e-journal program pascasarjana universitas pendidikan ganesha prodi teknologi pembelajaran. 3(1): 1-11.
Suranti, N. M. Y., Gunawan, G., & Sahidu, H. (2017). Pengaruh Model Project Based Learning Berbantuan Media Virtual Terhadap Penguasaan Konsep Peserta didik pada Materi Alat-alat Optik. Jurnal Pendidikan Fisika Dan Teknologi, 2(2), 73. https://doi.org/10.29303/jpft.v2i2.292