The Effect of the Use of Digital Book Media on the Reading Ability of Class I of SDN 23 Cakranegara

Penulis

  • Dikky Wahyudi Universitas Mataram
  • Nurul Kemala Dewi Universitas Mataram
  • Aisa Nikmah Rahmatih Universitas Mataram

DOI:

https://doi.org/10.29303/goescienceed.v5i3.395

Kata Kunci:

Digital Book Media, Reading Skills, Indonesian Language

Abstrak

This study aims to determine the effect of using digital book media on the reading skills of grade 1 students of SDN 23 Cakranegara. This research uses experimental research with the type of quantitative research type One Group Pretest-Posttest. The results of data analysis using the paired sample t-test test obtained a sig value (2-tailed) of 0.009 < 0.05, if the significance value (P < 0.05) then the data has a significant difference. So it can be concluded that there is a significant difference using digital book media. The results of the hypothesis test show that Ho is rejected and Ha is accepted, meaning that there is an effect of using digital book media on the reading ability of grade 1 students of SDN 23 Cakranegara in the 2023/2024 academic year.

Referensi

Andina, E. (2011). Buku digital dan pengaturannya. Aspirasi: Jurnal Masalah-Masalah Sosial, 2(1), 79-95.

Andiyanto, T. (2021). Pendidikan dimasa covid-19. Raih Asa Sukses.

Chotib, S. H. (2018). Prinsip Dasar Pertimbangan Pemilihan Media Pembelajaran. Awwaliyah: Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 1(2), 109-115.

Faqih, M. (2020). Efektivitas Penggunaan Media Pembelajaran Mobile Learning Berbasis Android Dalam Pembelajaran Puisi. Jurnal Konfiks, 7(2), 27-34.

Fitria, N. (2021). Kemampuan Keaksaraan melalui Media Digital “Bermain Keaksaraan” pada Anak Usia Dini. Raudhatul Athfal: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 5(1), 36-49.

Francisca, F., Zahra, J. O. V., Anggraeni, S. H., & Aeni, A. N. (2022). Pengembangan E-book BUDIMAS “Buku Digital Agama Islam” untuk Pembelajaran PAI pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(3), 5268-5277.

Hasan, M., Milawati, M., Darodjat, D., Harahap, T. K., Tahrim, T., Anwari, A. M., ... & Indra, I. (2021). Media pembelajaran.

Ikhsani, S. R., Tangawunisma, A., Sholeha, A., Divanka, P., & Setiabudi, D. I. (2023). Karakteristik Pembelajaran Tematik Yang Ideal Pada Sekolah Dasar. Student Scientific Creativity Journal, 1(1), 290-295.

Iwayantari, E. (2021). Penerapan Gerakan Literasi Sekolah Dalam Meningkatkan Kemampuan Membaca Pemahaman Dan Dampaknya Terhadap Upaya Menumbuhkan Nilai-Nilai Karakter Di Smpn 2 Bojongsoang. Wistara: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra, 2(1), 58-66.

Moto, M. M. (2019). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran dalam Dunia Pendidikan. Indonesian Journal of Primary Education, 3(1), 20-28.

Rahmatih, A. N., Fauzi, A., Ermiana, I., Handika, I., & Rosyidah, A. N. K. (2024). MEDIA MANIPULATIF PAPAN PEREDARAN DARAH MANUSIA: PENGARUHNYA TERHADAP PENGUASAAN KONSEP SAINS PESERTA DIDIK SEKOLAH DASAR. BIOCHEPHY: Journal of Science Education, 4(1), 392-399.

Sari, N. D., Tihuri, R., Rudianto, N. F., Ristina, C. A., & Atiyah, I. (2024). Rancang Bangun User Interface Aplikasi E-book Berbasis Android. Instink: Inovasi Pendidikan, Teknologi Informasi dan Komputer, 3(1), 1-10.

Sohibun, S., & Ade, F. Y. (2017). Pengembangan media pembelajaran berbasis virtual class berbantuan Google Drive. Tadris: Jurnal Keguruan Dan Ilmu Tarbiyah, 2(2), 121-129.

Suryani, A. I. (2020). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Kemampuan Membaca Siswa (Studi Kasus Di SDN 105 Pekanbaru). Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 9(1), 115-125.

Tantri, A. A. S. (2021). Cara Memaksimalkan Kemampuan Membaca Cepat. Acarya Pustaka: Jurnal Ilmiah Perpustakaan dan Informasi, 1(2).

##submission.downloads##

Diterbitkan

2024-08-27

Terbitan

Bagian

Articles