Analisis Keterampilan Berpikir Kritis Siswa Sma Negeri Pada Mata Pelajaran Geografi
Authors
Sudarwin Kamur , Septi Andriani , Ahmad Iskandar , samsi awal , Gaby Nanda KharismaDOI:
10.29303/goescienceed.v6i1.555Published:
2025-01-08Issue:
Vol. 6 No. 1 (2025): In PressAbstract
This study aims to analyze the critical thinking skills of high school students in geography subjects in Mawasangka District. The type of research used in this study is descriptive research. The approach to this study is qualitative with a qualitative research method while the form of this research is qualitative descriptive. The instruments used were observation sheets and interview guidelines. The data analysis used is a qualitative data analysis technique according to Miles and Huberman. The subjects of this study are teachers and students of State High Schools in Mawasangka district who are accredited A and B. Sampling techniques use random probability sampling. Data collection techniques with interviews, observations and documentation. Based on the results of the study, it can be seen that students' critical thinking skills from the five indicators that have been determined, namely analytical skills, synthesis skills, problem-solving skills, inference skills and evaluation skills in general, it can be concluded that students' critical thinking skills are quite good. This is evidenced by the indicators of problem-solving skills that students have are relatively less than other indicators. Meanwhile, students' skills that are classified as good are indicators of evaluating.References
Aksa, F. I., Utaya, & Bacrhri, S. (2019). Geografi dalam Presepsi Ilmu.Majalah Geografi Indonesia, 33 (1), 37-43.
Arini, W & Fikri, J. (2018). “Analisi Kemampuan Berpikir Kritis pada Mata Pelajaran Fisika untuk Pokok Vektor Siswa Kelas X SMA Negeri 4 Lubuklingau, Sumatra Selatan”. Jurnal Berkala Fisika Indonesia, 10 (1), 1-15.
Djam’an, N., & Auliyah, F. (2022). Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyesesaikan Soal Statistika Ditinjau dari Kemampuan Matematika. Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Statistika Ditinjau dari Kemampuan Matematika, 11(2)
Ermatiana. (2019). Analisis Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Pada Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Alam Siswa kelas IV SD Negeri 15 Kapuas Kiri Hulu Kecamatan Sintang Kabupaten Sintang Tahun Pelajaran 2018/2019. Skripsi. Sintang: STKIP Persada Khatulistiwa.
Hartati, S., Abdulloh I., & Haji , S. 2017 Pengaruh Kemampuan Pemahaman Konsep, Kemampuan Komunikasi dan Koneksi Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah. Jurnal of Mathematich Edukation, Science and Technology 2(1), 43-72.
Hasibun, Syarifah Hanum, dan Edy Surya. (2016). Analisis Keterampilan Berpikir Kritis Kelas X SMK Patronase Negeri Provinsi Sumatera Utara Tahun Pelajaran. “Jurnal Saung Guru: (8)2. Hal. 54-63.
Hidayat, S., & Nur, L. (2018). Nilai Karakter, Berpikir Kritis dan Psikomotorik Anak Usia Dini. JIV-Jurnal Ilmiah Visi, 13(1),29-35.
Ilham, M. & Hardiyanti, W. E. (2020). Pembelajaran Perangkat Pembelajaran IPS dengan Metode Saintifik Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Materi Globalisasi di Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 7(1), 12-29.
Kaleiloglu, F., & Gulbahar, Y. (2014). Pengaruh Teknik Pembelajaran Terhadap Disposisi Berpikir Kritis dalam Diskusi Online Teknologi Pendidikan & Masyarakat 17(1), 248—258.
Muliyan, A. 2018. Peran Singgel Peren Terhadap Biaya Pendidikan Anak Di Desa Pukat Kecamatan Utan Kabupaten Sumbawa. Jurnal I.lmiah Mandala Education, 2(1), 362-37
Nuraida, D. (2019). Peran Guru Dalam Mengembangkan Keterampilan Berpikir Kritis Siswa Dalam Proses Pembelajaran. Jurnal Teladan, 4(1).
Prameswari. at.all. (2018). Inculcate Critical Thinking Skills In Primary Schools. National seminar elementary education,1(1).
Priyadi, R., Amin, M., Mohammad, Z.T & Setot, K. (2018). “Analisis Kemampuan Berpikir Kritis Siswa SMA Kelas X MIPA dalam Pembelajaran Fisika”. Jurnal Pendidikan Fisika Tadulako, 6 (1), 53-55.
Putri, F. M., Susanti, E., Kritis, K. B., & Matematika, P. (2018). Kemampuan Berpikir Kritis Matematis Siswa dalam Pembelajaran Matematika Menggunakan Teori Apos. 1-11
Sulistiani, E. (2016). Pentingnya Berpikir Kritis dalam Pembelajaran Tentang MEA. 605-612.
Suliyanto. 2018. Metode Penelitian Bisnin. Andi.
Sumayana, Y., & Kuswara, K. (2021). Apresiasi Cerita Rakyat Sebagai Upaya Memeperkuat Karakter Siswa dalam Menghadapi Revolusi Industri 4.0 Jurnal Basicedu, 5(, 317-326.
Suryani, I., Yolanda, Y., & Ariani, T. (2016). “Keterampilan Berpikir Kritis Siswa dalam Menyelesaikan Soal Fisika Tentang Impuls dan Momentum”. Jurnal Fisika, 1(10), 21-27.
Udi, E. A & Cheang, Diana. (2015). Mengembangkan Kemampuan Berpikir Kritis Mulai dari Disposisi: Pendidikan Matematika Sejak Usia Dini. Creative education. (6): 455-462. Tersedia di http://dx.doi.org/10.4236/ce.2015.64045.
Wakit, A., & Hidayati, N. (2020). Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Mahasiswa Teknik Sipil Ditinjau dari Gaya Kongnitif. Jurnal Matematika Kreatif-Inofvatif, 11(1), 101-109.