Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Pada Materi Momentum dan Impuls Kelas X SMA

Authors

  • Haeirani Irawan Program Studi Pendidikan Fisika, FKIP Universitas Mataram, Mataram
  • Muhammad Taufik Program Studi Pendidikan Fisika, FKIP Universitas Mataram, Mataram
  • Syahrial Ayub Program Studi Pendidikan Fisika, FKIP Universitas Mataram, Mataram

DOI:

https://doi.org/10.29303/goescienceedu.v2i1.87

Keywords:

development, Interactive Learning Media, Momentum and Impulse

Abstract

This research aims to develop interactive learning media on momentum materials and impulses of grade X senior high school and to know the feasibility of interactive learning media. The type of research used is research and development developed by Thiagarajan is 4D (Define, Design, Develop, Disseminate). The results of the products from computer-based interactive learning media with a feasibility category based on media experts of 85% (excellent) and based on material experts of 81% (excellent). Limited trials are not conducted due to limitations of civility and time. It is concluded that this research produces products in the form of learning media software that has an excellent feasibility category

References

Astra, I.M. (2012). Aplikasi Mobile Learning Fisika dengan Menggunakan Adope Flash sebagai Media Pembelajaran. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 18(2), 56-65.

Gunawan, Harjono, A., Sutrio. (2017). Multimedia Interaktif dalam Pembelajaran Konsep Listrik bagi Calon Guru. Jurnal Pendidikan Fisika dan Teknologi. I (1). 9-14.

Handhika, J. (2012). Efektifitas Media Pembelajaran IM3 ditinjau dari Motivasi Belajar. Jurnal Pendidikian IPA Indonesia (JPII) 1(2), 109-114.

Putri, I. P., & Sibuea, A. M. (2014). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Pada Mata Pelajaran Fisika. Jurnal Teknologi Informasi & Komunikasi dalam Pendidikan, 1(2).

Rahmawati, A. S., & Dewi, R. P. (2019). Penggunaan Multimedia Interaktif (MMI) Sebagai Media Pembelajaran Dalam Meningkatkan Prestasi Belajar

Rofiq, A., Mahadewi, L. P. P., & Parmiti, D. P. (2019). Pengembangan Multimedia Pembelajaran Interaktif Pada Mata Pelajaran Ips Terpadu. Journal of Education Technology, 3(3), 126-133. Fisika. Jurnal Pendidikan Fisika dan Teknologi, 5(1), 50-58.

Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Tarigan, D., & Siagian, S. (2015). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Pada Pembelajaran Ekonomi. Jurnal Teknologi Informasi & Komunikasi dalam Pendidikan, 2(2).

Widyawati, A., & Prodjosantoso, A. K. (2015). Pengembangan media komik IPA untuk meningkatkan motivasi belajar dan karakter peserta didik SMP. Jurnal Inovasi Pendidikan IPA, 1(1), 24-35

Downloads

Published

2021-07-25

How to Cite

Irawan, H., Taufik, M., & Ayub, S. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Pada Materi Momentum dan Impuls Kelas X SMA. Jurnal Pendidikan, Sains, Geologi, Dan Geofisika (GeoScienceEd Journal), 2(1). https://doi.org/10.29303/goescienceedu.v2i1.87

Issue

Section

Articles