Kesalahan dalam Menyelesaikan Soal Cerita Bangun Ruang Sisi Datar pada Siswa Kelas VIII MTs NW Senyiur Tahun Pelajaran 2023/2024

Authors

  • Susi Lestari Universitas Mataram
  • Laila Hayati Universitas Mataram
  • Ratna Yulistyaningisih Universitas Mataram
  • Sripatmi Universitas Mataram

DOI:

https://doi.org/10.29303/goescienceed.v5i4.486

Keywords:

analisis kesalahan siswa, tahapan Newman, soal cerita matematika

Abstract

Newman’s error analysis is a method used to analyze student’s erors in solving mathematical story problems.In Newman’s analysis there are five stages, namely  1)reading errors, 2) comprehensior error, 3) transformation error, 4) procces skill error, 5)  encoding errors. The purpose of this study is to describe the types of errors, made by students in solving story problems of flat-sided geometric shapes base on the Newman method in class VIII MTs NW Senyiur in the 2023/2024 academic year. The type of research used in the study is qualitative descriptive research. The research instruments used were story test question and interviews. The data analysis technique used in the analysis technique from Miles Huberman which consists of data reducation, data presentation, and drawing conclusions. The results of the study showed the percentage of errors madeby students in solving flat-sided geometricstory problems based on Newman’s error stages, namely reading errors of 17,5%, comprehension errors of 53,75%, transformation errors of 63,75%, process skill errors of 67,5%, and finally errors in writing the final answer (encoding errors) of 76,25%. The impact of this study is to help teachers identify where student’s errors are in solving mathematical story problems so that teachers can provide the right solution to minimize errors made by students.

 

 

References

Anggraeni, S.A., Arif. S. (2023). Anaisis Kesalahan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Cerita Materi Sistem Linear Tiga Variabel Dengan Metode Newma Oleh Siswa Kelas X TKR 1 SMK Negeri Winongan. Jurnal Pembelajaran dan Pengembangan Matematika (PEMANTIK). 3(2), 92-108.

Asfar, I. T & Nur, S. (2018). Model Pembelajaran PPS (Problem Posing & Solving). Sukabumi: CV Jejak.

Aziza, N., Sridana, N., Hikmah, N., & Subarinah, S. (2023). Analisis kesalahan dan scaffolding dalam menyelesaikan soal ceita matematika materi pecahan. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 8(1), 221-231.

Fitriatien, S. R. (2018). Analisis Kesalahan siswa dalam menyelesaikan soal cerita matematika berdasarkan metode Newman. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika. 4(1), 53-64.

Maulyda, M. A. (2019). Paradigma Pembelajaran Matematika Berbasis NCTM. Malang: CV IRDH.

Muslim, S.S., Prayitno, S., Humaira S., & Amrullah. (2022). Analisis kesalahan dalam menyelesaikan soal cerita materi peluang ditinjau dari gaya belajar siswa di SMPN 7 Mataram. Griya Journal of Mathematics and Application, 2(2). 295-303.

Nurdiana, E., Sarjana, K., Turmuzi, M., & Subarinah, S. (2021). Kemampuan menyelesaikan soal cerita matematika ditinjau dari gaya belajar siswa kelas VII. Griya Jurnal of Mathematics Education and Aplication, 1(2).

Oktavia, J.M., Prayitno, S., Triutami, T. W., & Hayati, L. (2023). Analisis kesalahan Newman dalam menyelesaikan soal segiempat dan segitiga berdasarkan level Van Hiele pada siswa SMP. Journal of Classroom Action Researchi, 5(2), 283-289.

Paladang, K. S., Indriani, S., & Dirgantoro, P.S. K. (2018). Analisis kesalahan siswa kelas VIII SLH Medan dalam mengejarkan soal matematika materi fungsi ditinjau dari prosedur Newman. Journal of Holistic Mathematics Education, 1(2), 96-98.

Rofi’ah, N., Ansori, H., & Mawaddah, S. (2019). Analisis kesalahan siswa dalam menyelesaikan soal cerita matematika berdasarkan langkah penyelesaian Polya. Jurnal Pendidikan Matematika, 7(2), 120-129.

Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitaif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sulaiman, A., Subarinah, S., Kurniati, N., & Soepriyanto, H. (2023). Analisis Kesalahan dalam Menyelesaikan Soal Bentuk Aljabar pada Siswa Kelas VII SMPN 8 Mataram Tahun Ajaran 2022/2023. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 8(1) 312-322.

Downloads

Published

2024-10-23

How to Cite

Lestari, S., Laila Hayati, Ratna Yulistyaningisih, & Sripatmi. (2024). Kesalahan dalam Menyelesaikan Soal Cerita Bangun Ruang Sisi Datar pada Siswa Kelas VIII MTs NW Senyiur Tahun Pelajaran 2023/2024. Jurnal Pendidikan, Sains, Geologi, Dan Geofisika (GeoScienceEd Journal), 5(4), 727–731. https://doi.org/10.29303/goescienceed.v5i4.486

Issue

Section

Articles